====== Řešení vzorců ====== Řešitel vzorců je bonusová funkce, kterou dostávají za odměnu ti, co [[:download#registrace|přispěli na vývoj]]. ===== Princip ===== Pro výpočet souřadnic pomocí vzorce jsou potřeba dvě informace: * indicie neboli proměnné * samotný vzorec Proměnné obvykle platí pro všechny waypointy stejně, proto je zapisujeme přímo do poznámky u keše. Vzorců může být i více (typická postupová multikeš), proto se vkládají (poloautomaticky) do poznáky ke každému postupovému waypointu. Aby byl program schopen poznat, kde jsou proměnné a kde vzorce, je třeba příslušnou část textu označit. Z toho důvodu se proměnné a vzorce umísťují mezi zvláští značky: Značky si nemusíme pamatovat, PocketDrake je dokáže umístit poloautomaticky. ===== Postup krok za krokem ===== ==1. Postupně posbíráme indicie a zapíšeme je do poznámky u keše. Je třeba dodržet jednoduchá pravidla== * název a hodnotu oddělujeme rovnítkem nebo dvojtečkou, např. A=1 B:3 * mezi proměnnými musí být mezera nebo odřádkování * je možné přiřadit více písmen zároveň, musí souhlasit počet písmen a číslic, např. ABC=456 * je možné jednopísmenné proměnné přiřadit vícemístnou hodnotu, např. D=32 * je možné použít vícepísmennou proměnnou, pracuje se s ní jako s celkem, např. XY=789 ==2. Označíme blok proměnných (může být pouze jeden)== * označíme blok * z kontextového menu (ťukni a podrž) zvolíme Označit proměnné * PocketDrake kolem vybraného bloku vloží značky {{:vars:1.png|Záznam proměnných}} {{:vars:2.png|Označené proměnné}} ==3. Z listingu zkopírujeme do schránky vzorec== ==4. Obvyklým způsobem založíme waypoint== ==5. K waypointu přidáme vzorec== {{:vars:3.png|Vložení vzorce}} (1) Použijeme tlačítko **Vložit vzorce**, PocketDrake automaticky přidá potřebné značky\\ (2) Upravíme vzorec tak, aby na první řádce byl vzorec pro zeměpisnou šířku (N/S) a na druhé pro délku (E/W)\\ (3) Tlačítkem **Vypočítat vzorce** otevřeme okno řešitele vzorců ==6. Doladíme vzorce== Každý autor má svůj styl zápisu vzorce, takže je třeba je lehce upravit do formy, kterou PocketDrake dokáže zpracovat. Základní pravidla syntaxe vrorce: * samostatně počítané skupiny číslic se uzavírají do hranatých závorek [ ] * lze použít sčítání (+), odčítání (-), násobení (*), dělení (/), mocninu (^) a kulaté závorky v obvyklém významu * respektuje se priorita operátoru, tj. nejdřív se násobí a dělí a teprve pak sčítá a odčítá Pro zjedodušení nutných úprav slouží tlačítko **Normalizovat vzorce** (1), které: * nahradí vnější kulaté závorky hranatými (hranaté nechá být) * přesune N/S a W/E do příslušných polí před vzorcem * odstraní nadbytečné znaky, nahradí desetinnou čárku tečkou Je-li vše v pořádku, můžeme zkusit **Vypočítat vzorce** tlačítkem (2) {{:vars:4.png|Úprava vzorců}} ==Malá poznámka k přebíraným vzorcům z listingů keší:== Pozor na některé odlišnosti v zápisech přebíraných vzorců. Některé mohou být snadno přehlédnutelné a mohou způsobit chybný výpočet - např.: * N 55°55, (A)(A+B)(C) je třeba odstranit mezeru za desetinou čárkou (spočítá se, ale nepovede se převzít do waypointu) ==7. Výpočet== Pokud je ve vzorci chyba (je špatně zapsaný, nesedí závorky, je tam chybný znak, nejsou definované hodnoty proměnných), vypíše se v poli **Výsledek** stručná chybová hláška. Po opravě můžeme provést nový výpočet, pokud je tentokrát vše v pořádku, dostaneme výsledek. Zároveň se automaticky spočítá ciferný součet (poličko ∑), pokud ho autor pro kontrolu uvedl, máme ihned číslo k porovnání. {{:vars:5.png|Chyba ve výpočtu}} {{:vars:6.png|Spočítáno}} Výsledek můžeme ještě upravit (například doplnit desetinnou tečku, pokud se počítaly minuty jako jedno pěticiferné číslo) a převzít do waypointu. ==8. Hotovo== Hurá za šipkou {{:vars:7.png|Hotovo}}